Sista avsnittet och första stegen

 
 
 
Ikväll är det dax för sista avsnittet...hur ska det gå nu då undrar kanske många?
 
Ja det får vi se. Vad jag kan säga är att det här är en fortsatt resa på det jag började på för många år sen. Att lära mig nya saker...
Jag tycker det är viktiga frågor som kommer upp om klimat, hållbarhet, konsumtion, miljö, omvärld, jag tycker det är ett enormt viktigt ämne. Hur tar vi vara på den värld vi lever i, den miljö vi lever i, det samhälle vi bor i - så att det kommer att finnas kvar efter oss, efter våra barn -  för våra barnbarn och kommande generationer. Hur ser vi till att den fantastiska miljö vi har omkring oss fortsätter vara fantastisk. 
Lite av det jag tänkt på många gånger under den här senaste resans lopp och som kommit fram i de diskussioner som förs och förts omkring mig i samband med #storumanforever kommer jag att resonera om här framöver - här är en av reflektionerna; 
 
Jag önskar att alla människor som ser programmet och hör om det vi gör, på olika sätt fokuserar och reflekterar på sig själv och sitt, Om alla människor kanske reflekterar över sin egen sits, sina egna val, sitt eget liv och var man står till att börja med utan att fokusera på någon annan vore det underbart! Gör gärna klimatdeklarationen! 
Den är inte hundra procent säker, men den är en klar riktningsvisare på hur din klimatpåverkan på miljön ser ut om du kan svara på de frågor som ställs där! 
Det är absolut första och lättaste steget! 

Sen handlar det om att utifrån det man ser - fundera över vad man kan göra. Ingen annan kan göra det åt dig, det är bara du som kan göra dina egna förändringar och här kommer det som är svårt. Att utifrån sina reflektioner faktiskt göra en förändring. Sen gör man det man tror på och kan göra själv, utifrån sina förutsättningar. Tror man inte på elbil i dagsläget, man tycker att batteritillverkningen är skit, eller man har läst forskning som säger att... eller anser man sig inte ha råd med en elcykel i dagsläget - för vad faaaan det är väl bara att trampa en vanlig cykel.... eller...... då kanske man kan fundera över en extra promenad, en vanlig cykel, sin egen konsumtion, sina egna matvanor ... INTE vad någon annan gör eller inte gör. 
 
 
 
Om du själv bidrar så blir Storuman Nice - Storuman Forever, och om du inte i dagsläget bidrar till ett trevligare samhälle - så fundera över varför du inte bidrar och på vilket sätt det skulle kunna bli bättre? Det tycker jag är en bra inställning!  
 
Och vet ni vad...man kan lära sig nya saker varje dag - och ju mer man lär sig - ju mer så ser man hur lite man vet egentligen... 
 
Storuman är Nice - Storuman Forever 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0