inlägg i debatten?

Nej jag ska inte säga vad jag anser om just baldebatten, lång klänning eller inte, etikett eller mode, klädkod eller inte klädkod ???

Det jag kan reflektera över är internets genomslagskraft -  för 5 år sen (kanske det är mer) innan bloggandet blev en "fluga" hade ingen brytt sig om vad en tjej i Uppsala tycker om balklänningarna i Storuman i år , om hon gick nere i Uppsala och surrade med sina vänner angående hur tjejerna i Storuman höll på etiketten eller inte .

Uppsalapinglan kunde ha surrat i all oändlighet med ALLA sina vänner - och ovänner om detta ämne... Ingen här uppe skulle ha lyft ett ögonbryn - för man hade förmodligen inte vetat.
Men nu har hon lagt sin åsikt på nätet - och naturligtvis är det så att många kan läsa denna åsikt.
Den är i högsta grad officiell!

Men vem bryr sig om vad en enda människa tycker egentligen ?
Jo vi som läser - om vi tycker att det är nånting att bry sig om ?!
För vem ger bloggarna "makt "? Jo vi som läser, om ingen hade svarat på inlägget/ åsikten så skulle inte så många ha gått in och läst vad hon skriver om, inte så många skulle vetat vad det är hon tycker och det skulle inte kommit ut = hennes åsikt skulle inte varit så mycket värd egentligen ?! Men nu är det en stor grej !

Nu har Lina trampat många på tårna vad jag förstår, många tycker att hon uttryckt sig "plumpt "  (milt sagt enligt många kommentarer) men hon har ingenstans sagt att hon tycker att det var fult, ingenstans lämnat ut något namn, inte någonstans har hon skrivit något nedlåtande om människan bakom klänningen vad jag kan se. Ingenstans vad jag ser så har hon skrivit att klänningarna måste kosta en viss summa eller vara köpta på ett visst ställe.

Hon har skrivit att HON tycker att det ska vara på ett visst sätt.


Att det finns vett och etikett runt den här frågan.
Verkligheten ligger i betraktarens öga...

En blogg är ju ett forum för att uttrycka sin åsikt om saker och ting som ligger nära, om sånt man vill ta upp.
Det är fritt att läsa den bloggen - eller blunda för att den finns, jag menar - det finns tidningar man inte köper för att man inte är intresserad av det ämne tidningen tar upp, det finns filmer man inte ser för att man inte gillar filmernas innehåll och det är precis likadant med bloggar - man behöver inte läsa och man behöver inte hålla med.

När man bloggar får man ta det i beaktning att vem som helst kan läsa, att om jag har otur så kan jag reta nån fast jag inte menat det, att jag kan få mina törnar osv osv .
Allt det här tror jag Lina vet - hon har stuckit ut hakan förr, men jag tycker nog ändå att man kan föra diskussionen på ett vettigt sätt.
Bra tycker jag när man som kommentatör lämnar sitt namn - det tycker jag är sjysst !

Jag tror att vi alla måste lära oss att sticka näsan i vädret och inte " ta åt oss " om sånt vi inte håller med om, att svara för åsikter men att ändå hålla en schysst nivå.

Och till slut - jag tyckte att alla balpar var fantastiskt fina - kort klänning eller inte, ett av de finaste paren jag såg där bar tjejen kort klänning, för mig spelar inte klädkoden nån roll - jag skulle nog också ha tänkt att jag vill trivas i det jag har.
Men så har jag aldrig varit på bal heller !

Och till sist - jag tycker att det finns annat som är viktigare än just det här ...

Kommentarer
Postat av: Monica

Superbra skrivet......

2009-06-04 @ 13:24:21
Postat av: Fanny

Håller med Monica...

2009-06-04 @ 13:56:10
URL: http://fannysundstrom.blogg.se/
Postat av: Sanne

Det är klart att det finns tidningar som man väljer att inte läsa för att det mest står skräp i dem. Det är ändå så att om någon känner sig påhoppad av t.ex. en artikel i en tidning så kommer den som skrivit eller chefredaktör att få höra det. Det har dragits igång stora samhällsdebatter av artiklar som egentligen inte var så hårda och inte lästes av så många till en början.

2009-06-04 @ 15:15:47
Postat av: Anna

Jag håller med dig att det finns så mycket som är viktigare än det där just nu.

Tycker de upprörde sig på tok för mycket, förstår inte hur de orkar hålla på, är det ens viktigt här i världen? Nej inte alls.

2009-06-04 @ 15:52:44
URL: http://jonssn.blogg.se/
Postat av: ÅM

Så bra du är på att skriva och uttrycka tankar. Superbra!

2009-06-04 @ 22:48:17
URL: http://ronnvik.blogspot.com
Postat av: Susanne Wilson

Normala människor med sunt förnuft har inte sådan bristande slutledningsförmåga att de omöjligt kan förstå mot vilka Lina riktade sina oförskämda kommentarer. Hon hade all rätt i världen att uttrycka sig som hon gjorde, men var det inte i syfte att provocera någon så var det väldigt klumpigt av henne. Hon hade kunnat få det sagt på ett betydligt mildare sätt, om hon hade velat. Det förvånar mig att Lina, som faktiskt läser juridik, inte har mer moral i kroppen. Jag hoppas verkligen för hennes skull att hon har lärt sig någonting av detta. Vi befinner oss ständigt i en mognadsprocess i livet.

2009-06-04 @ 23:10:56
Postat av: Malin

Om inte annat bör man kunna bemöta de reaktioner som det skrivna ger. Ibland kanske man uttryckt sig på ett sätt som gett andra reaktioner än man väntat sig och då bör man som mogen och förstående människa kunna bemöta kritiken man får. Tycker jag i alla fall.



Sen angående att ingen pekades ut... det hade varit en stor skillnad om hon enbart skrivit allmänt om balbesökare i stort. Men när hon refererar till vk:s hemsida och de som nu hade kort klänning på Storumans studentbal så har hon faktiskt pekat ut ett antal individer som har all rätt att reagera. Jag kan även tycka att nära och kära till dessa individer har rätt att tycka att det va ett orättvist påstående.



När nu dessa personer faktiskt blivit utpekade och det inte alls är särskilt svårt att gå in och titta exakt vilka det gäller så kan jag visst tycka att det är ett angrepp mot personen bakom klänningen. Det är deras val av klädsel som hon "skrattar och skakar på huvudet åt". Att skratta och samtidigt skaka på huvudet brukar väl generellt handla om hån?



Hur som helst så är det intressanta hur de berörda uppfattar saken, och det fungerar faktiskt så att om de tagit illa vid sig så har de all rätt att göra det. Då bör även den som uttryckt sig plumt kunna be om ursäkt. I retoriska sammanhang brukar man tala om "jag vet inte vad jag sagt förrän du har svarat" och så är det. Man vet inte exakt vad man skrivit innan andra har tagit det till sig och reagerat. Därför måste man liksom vara beredd på att vad som helst kan komma tillbaka.



En blogg är i princip som att säga saker rakt ut i officiella sammanhang. Inte att prata med sina nära och kära om ett ämne. Därför undrar jag lite om en sån här grej är något hon hade valt att kläcka inför tjejerna? Det tror jag knappast. Det tycks vara så att man generellt har lättare att tycka så länge det sker via tangentbord, men faktiskt är det precis samma sak som att hojta till om något på gatan.

2009-06-05 @ 06:48:04
Postat av: Nettan

Håller med Susanne och Malin. Det har skrivits spaltmeter under ett antal år om hur viktigt det är att förhindra mobbing och trakasserier både av barn och vuxna.

Att peka ut andra på ett negativt sätt så att det når hela världen kan man väl ändå inte rycka på axlarna åt! Det är väl en vuxen människa som själv valt att gå ut offentligt med nedlåtande kommentarer. Varför blir ni bloggvänner så upprörda när det blir reaktioner från oss som tycker det är dålig stil av henne. Om någon av era nära och kära blir påhoppade offentligt reagerar ni då med samma "äsch det finns viktigare än just det här". Nja.. det tror jag inte och jag hoppas innerligt att ni river ned himmel och jord den gången.

Det spelar ingen roll vem som gör andra illa så måste man väl ändå som människa reagera och stå upp mot elakhet. Men det verkar inte fungera så och tyvärr så kommer påhopp och annan skit att fortsätta så länge det finns de som hela tiden är beredda att stå upp till ens försvar.

2009-06-05 @ 09:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0