Jonas Gardell

Kan vara ganska klok - trots att han ibland inte vill ge sken av det !
Det här hittade jag som han skrivit i sin blogg nån gång tydligen - det lät så klokt !
Försonas/ försoning i det här fallet kan ju handla om så mycket ....

Bland annat att försonas med mig själv ...

"Att försonas är att acceptera att något som har hänt har hänt och inse att man måste ha en relation till det.

Förutsättningen för försoning är att få bli sedd, att få ett erkännande för vad som har hänt. Därefter kan man släppa taget om det.

Att däremot stanna kvar vid det när det är dags att gå vidare är att älta och bli bitter och småsint. Man ska aldrig resa ett altare åt den oförrätt som begåtts mot en och offra där. Man ska aldrig göra oförrätten till centrum och mening med ens liv. Det är vad jag tror, och är det nån som är visare än jag så får hon eller han bevisa det."


Och så Marie Fredriksson ;

En strimma ljus lyser igen när jag hör att du skrattar igen
Min mor sa alltid till mig: Efter regn kommer solen
Fast regnet kom som en lättnad, en befrielse
Din goda vilja läker dig stark, vi går ut i solen
Tid för försoning kommer alltid igen
Det är aldrig försent, se dig om, ser du mig?
Tid för försoning, ser du sorgen runtomkring?
Det är aldrig försent för försoning
Din inre röst är det största du har,
Ingen annan lyssnar bättre än den
Ger du bort din själ och ditt hjärta ser du aldrig solen
En strimma ljus lyser igen när jag hör att du skrattar igen
Min mor sa alltid till mig: Efter regn kommer solen
Tid för försoning kommer alltid igen
Det är aldrig försent, se dig om, ser du mig?
Tid för försoning, ser du sorgen runtomkring?
Det är aldrig försent för försoning.


Wikipedia

Försoning är när personer, organisationer eller länder som bråkar blir sams igen. Ordet betecknar en genuin återvunnen samhörighet, inte bara att bråket upphör. Det kan också ge tillfälle att återupprätta sin heder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0