gofika

Systeryster hade bakat massor med gott, jag bidrog med några sorter så fick vi till gofika för kvällens vinlotteri!!!
8 sorters olika fikabröd, jag brukar drömma om mormors och farmors fikabord, där var det överflöd, själv är jag dålig på att ta mig för bakning, med den effekten att när jag väl bakar så gömmer jag och är rädd om "gottat " .
Med den påföljd att jag glömmer att det finns... så för en vecka sen kastade jag fjolårets sista knäck, och nu är det dags att koka nya !!!

Mejan drog hem storvinsten Efterlängtat för henne - och jag fick andrapris- 3 vinflarror och 2 öl - de ska maken få i julklapp , så har jag löst den frågan ;-) , länge sen vi var så många 15 olika lotter tror jag,  vi var 14 som fikade ...
Mysigt !!!
Jag hade bakat godismuffins som några ville ha recept på - jag delar med mig här ;

Godismuffins

14 st, ugnen på 175 grader

100 gr smör eller margarin
2 ägg
2½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning:
50 gr smör eller margarin
1½ msk vetemjöl
½ dl socker
1½ msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Smält smöret, vispa ägg och socker fluffigt och rör ner det smälta smöret.
Rör ner mjölet blandat med resten av ingredienserna. Skeda upp smeten i små bakformar.
Grädda ca 15 minuter, låt dom sen svalna.
Sen är det dax att göra fyllningen. Smält smöret, tillsätt mjöl, socker, kakao och rör till en jämn smet. I med mjölk och grädde och koka tills smeten tjocknar, tar ett par minuter bara. Klicka ut fyllningen på muffinsen och låt svalna. Förvara i frysen (om du hinner få dit dom) och serveras halvtinade, godast då står det i boken.
Funkar heltinade också, kan jag intyga ;)

( Jag hittade receptet på nån blogg ;-)

Mellankillen gjorde en grej idag (igen) , det ringde vid 14 tiden i min mobil, jag svarade "Anna" ungen formligen skriker i luren " JAG HÅLLER PÅ ATT SKITA NER MIG "
"Var är du då " frågade jag ???? " VID FRÄLSIS "
Som tur var kunde farbror L snabbt köra ner och plocka upp ungen som gled in på toaletten med en säregen gångart...
Fattar inte vad det är med honom ???
Men farbror L var favoriten för dagen !!!

Vi fick årets första julkort igår förresten - från kusinen i Norrköping ! Gulligt tyckte jag, av 15-åringen !


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för dagens första skratt!! Med rinnande tårar! Hur kan man bara lyckas två gånger =)

2008-11-26 @ 14:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0