Fruntimmer

Grattis på mig idag !
JAg har namnsdag, min dotter med, och min syster, hennes döttrar och minst en av mina  kusiner
 

Dagens namn Kristina och Kerstin

FAMILJE 

Kristina
kommer från latinets Christiana som betyder den kristna. Namnet har använts i Sverige sedan 1100-talet, då kung Inge den äldre döptes sin dotter till Kristina. Vi har haft två drottningar med namnet, Erik den heliges gemål, samt drottning Kristina, Gustav II Adolfs dotter. Men ingen av dessa har bidragit till att namnet kommit i almanackan. Istället var det en martyr och helgonjungfru från 300-talet som sedermera har blivit skyddshelgon för bågskyttar, mjölnare och sjöfolk. I slutet av 1800-talet toppade Kristina namntopplistan och namnet blev återigen oerhört populärt i Sverige på 1940- och 1950-talen. I dag finns det inte mindre än runt 282 000 Kristina i Sverige, av dessa har omkring 56 600 det som tilltalsnamn. De flesta stavar Kristina med K-, men även stavningen med Ch- är mycket vanlig. Sedan finns det även lite fler cirka 3 500 som stavar namnet med C- Grattis säger vi i dag till bland andra prinsessan Christina!

Kerstin
är en svensk form för Kristina, namnet är känt sedan början av 1500-talet, fast då stavades det oftast Kirstin. Betydelsen är den kristna. Namnet har sedan 1600-talet varit ett populärt dopnamn i alla samhällsklasser, men framför allt under perioden 1940 till 1960 nådde det stor popularitet. Också i USA:s svenskbygder är det vanligt som dopnamn. Antalet namnbärare är drygt 97 400, av dessa har runt 66 000 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi i dag bland andra säga till författaren och tidigare Svenska Akademien ledamoten Kerstin Ekman och författaren Kerstin Thorvall.

Torsdag 24 juli 2008 02:01


Kommentarer
Postat av: MAdde

Grattis¨på namnsdagen :)

2008-07-24 @ 08:00:46
URL: http://angelwing.blogg.se/
Postat av: Malin B

Grattis, vi firar också namsdag här, Emma Kristina :)

2008-07-24 @ 11:39:21
Postat av: Hera

Grattis...jag heter Kristin! Så grattis på mig med då :-)

2008-07-24 @ 19:57:11
URL: http://hera.blogg.se/
Postat av: Storstina

Åsså grattis till mig :)

2008-07-24 @ 22:59:43
Postat av: Storstina igen

jag skulle ju också ha med ett grattis till alla andra Kri- Chr- C- och Stinor... Tjoho o Grattis på oss!

2008-07-24 @ 23:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0