dialekt

lyssnar på radion , de diskuterar dialektord, bl.annat stökigt och ostökigt, ostökigt betyder inte att det inte är stökigt utan att det är väldigt stökigt ....
Sen säger man tydligen fli ner och fli unna i Vilhelmina , rätt bra, Fli ner betyder stöka till, fli unna betyder städa undan ...

Ja ja sol i  dag med men jag har lite att göra först, sitter på jobbet och skakar i hela kroppen , vet inte vad det är men känner mig konstigt skakig, spinnade i går , så det brukar kunna ge den effekten  men inte så här mycket, få se om det ger sig....

Måste polisanmäla den försvunna cykeln vi tycks ha letat och letat  men inte hittat den så nu ringde jag försäkringsbolaget och de tyckte jag skulle polisanmäla cykeln!

Är så sugen att åka på föreläsning på fredagkväll i Lycksele angående jakthundar... speciella jakthundar, få se om jag kan vi har ju först begravning på eftermiddagen och sen är det ju i Lycksele... En bit att fara m a o ! Och sen är ju risken att begravningen kan bli lite jobbig ! Usch ....

Men men hjortronen är nog mogna , skulle försökt ta mig ut f att plocka lite ....
Det skulle min svärmor ha gillat - hon älskade att plocka bär, jag ser det som ett nödvändigt ont !

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag trodde att "fli" betydde typ kantstöta, ha sönder lite...

2008-07-28 @ 19:55:45
URL: http://mejan.blogg.se/
Postat av: Isa

Hundkurs låter spännande! Delge gärna erfarenheter =). Kram inför begravning. Sådana är jobbiga =(

2008-07-29 @ 00:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0